Vijf kansen op het gebied van digitalisering in de gezondheidszorg

Op 17 maart 2021 bespraken we met de adviesraad van Mobile Healthcare wat de belangrijkste kansen en uitdagingen zijn van digitalisering in de gezondheidszorg. Tijdens Mobile Healthcare op 17 november willen we aan de hand van deze uitdagingen een platform bieden om als sector gezamenlijk de volgende stap hierin te zetten. Hiervoor hebben we de vijf grootste kansen en uitdagingen op een rij gezet:

1. COVID-19 crisis

Niet geheel onverwacht staat Corona in dit rijtje. Ziekenhuizen worden vanwege de pandemie gedwongen om digitale innovaties toe te passen. Het is hierbij belangrijk dat zorgverleners meegenomen worden om deze versnelling door te zetten naar een bredere

Zorg op Astand door middel van thuismonitoring, videobellen met je arts/zorgprofessional en inzet van domotica kunnen bijdragen bij het ontlasten van zowel de Cure als Care sector.

Belangrijk voordeel van Zorg op Afstand is dat het ook bijdraagt aan verlanging van de footprint en daardoor bijdraagt aan een duurzamere wereld.

Urgentie is Zorg op Afstand nu te omarmen!

2. Bestuurdersvisie

Zorgbestuurders hebben niet altijd voldoende zicht en visie op de technologische mogelijkheden waarmee de zorg veranderd kan worden. In veel ziekenhuizen ontstaat een versnippering aan digitale initiatieven. Als bestuurder is het belangrijk om vanuit één visie te werken en prioriteiten aan te brengen in de verschillende projecten. Van persoonsgedreven naar organisatiegedragen.

Een holistische benadering waarbij de systeemwereld ingezet wordt voor deze verandering is van groot belang.

Netwerkzorg is hierin belangrijk dus ontschotten en regionale samenwerking met daarin een centrale rol voor de huisarts en de zorg centraal stellen rondom de patiënt.

3. Waardegedreven netwerkzorg

Er zijn veel verschillende belangen in een complexe omgeving. Het verbinden van systemen voor gegevensuitwisseling blijkt lastig te zijn. Ook verschillende regelgevingen zorgen ervoor dat projecten complex worden. Eenheid van Taal is hierin erg belangrijk met de patiënt als gelijkwaardig gesprekspartner. Inclusiviteit is daarbij een sleutelwoord, iedereen moet in de digitalisering slag meegenomen worden. Correcte digitale gegevensuitwisseling in de zorg is hierbij cruciaal.

Interdisciplinaire samenwerking en mensgerichte innovatie om de transformatie te versnellen heeft hierin de hoogste prioriteit.

4. Tijd en capaciteit

Het is van belang om de zorgprofessional en ook de patiënt te ontzorgen. Aan de andere kant hebben zorgverleners te weinig tijd om zich te verdiepen in mogelijke digitale innovaties. Hoe we de juiste mensen aan het woord krijgen, zonder dat ten koste gaat van de zorgkwaliteit, vraagt de aandacht.

Integraal capaciteitsmanagement speelt hierin een grote rol.

5. Preventieve gezondheidszorg

Van gezond maken naar gezond houden door middel van de volgende stappen:

  • Primaire preventie
    • Het voorkomen van ziekten door inzet van AI
  • Secundaire preventie
    • Door middel van inzet van data vroegtijdige opsporing van ziekten of afwijkingen.
  • Tertiaire preventie
    • Door middel van adviezen voorfood / gepersonaliseerde leefstijl zorgen dat ziekten niet de kop op kunnen steken.

Kortom, voldoende kansen en uitdagingen om een inspirerende dag van te maken en gezamenlijk de volgende stap hierin te zetten.

Mobile Healthcare 2021 zal op 17 november 2021 plaatsvinden. Wil jij ook de laatste trends horen, je laten inspireren en ervaringen delen? Schrijf je dan nu GRATIS in voor het Mobile Healthcare Event.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Mobile Healthcare website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024