Programma

Suggesties voor het Mobile Healthcare programma?

We gaan snel weer van start met de voorbereidingen voor de 7e editie van Mobile Healthcare. Noteer hiervoor 8 november 2018 alvast in uw agenda! Heeft u tips of suggesties voor het programma? Wij horen het graag!
Stuur een e-mail naar senior project manager Igor Dirkx

Houd me op de hoogte

Programma Mobile Healthcare 2017

Vanaf 8.00 uur: Ontvangst congresdeelnemers met Krantje & Croissantje

9.00 uur: Opening  van het plenaire programma door dagvoorzitter Tom van ‘t Hekvoormalig huisarts, voormalig tophockeyer Nederlands Elftal en oud-bondscoach van het Nederlands dameshockeyelftal, radiopresentator BNR Nieuwsradio

9.10 – 9.55 uur | KEYNOTE: The future patient – what does the health care look like in 2025?

Why The Future Begins: How to create tomorrow in healthcare and beyond

  • How are we to understand the swift changes happening in technology today and their impact on healthcare providers, stakeholders and patients?
  • What are learnings, historically, of companies and organizations that thrive in times of hyper-accelerated change?
  • What will the patient of the future be like and how can we best serve her?

 

Door: Magnus Lindkvist, a thought-provoking, trendspotting Healthcare futurologist and author. He won several awards for his fantastic ‘performances’ on stage and for his books.

 

It is the fantastic timing, storytelling and politically incorrect humor that keep the audience laughing and talking well after his talk ends. Not only being extra ordinary funny, Magnus makes a lot of great points challenging “established” truths. Magnus leaves an impact and certainly enhances people to think about certain topics from another angle. He is the best Swedish export since ABBA and meatballs.

 

9.55 – 10.15 uur | eHealth: de stand van zaken – kernpunten eHealth-monitor 2017

  • Primeur: verneem als eerste de cijfers uit de eHealth-monitor 2017 (Nictiz en NIVEL)
  • Kernachtige samenvatting van de hoofdlijnen van het nieuwe rapport, waarvan de inkt nog nat is
  • Stand van zaken over het gebruik van eHealth onder zorggebruikers en zorgverleners

Door: Myrah Wouters, programmaleider eHealth Monitor, Nictiz 

 

10.15 – 10.45 uur | Aanbieding eHealth-monitor aan Erik Gerritsen, Secretaris-generaal, Ministerie Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Het Mobile Healthcare congres heeft weer de primeur: het eerste exemplaar van de vijfde editie van de eHealth-monitor (editie 2017) wordt uitgereikt aan de SG. De eHealth-monitor is een doorlopend onderzoek waarin Nictiz en het NIVEL jaarlijks de stand van zaken op het gebied van eHealth/mHealth door zorgconsumenten en zorgprofessionals in Nederland in kaart brengen.

 

Door: Erik Gerritsen, Secretaris-Generaal, Ministerie Volksgezondheid, Welzijn en Sport, Dr. Lies van Gennip, Directeur, Nictiz en Dr. Roland Friele, Adjunct-directeur, NIVEL

 

10.45 uur | Koffiepauze op de Innovation Zone

11.15 uur | Break-out sessies | Ronde 1  – zie hieronder voor meer informatie

11.45 uur | Wissel zalen
Deelnemers van het OuderenzorgTECH en het Data Driven Healthcare congres kunnen ook de break-out sessies volgen van Mobile Healthcare Congres en andersom.

12.00 uur | Break-out sessies | Ronde 2  – zie hieronder voor meer informatie

12.30 uur | Lunchpauze op de mHealth Innovation Zone

13.30 uur | Break-out sessies | Ronde 3  – zie hieronder voor meer informatie

14.00 uur | Wissel zalen
Deelnemers van het OuderenzorgTECH en het Data Driven Healthcare congres kunnen ook de break-out sessies volgen van Mobile Healthcare Congres en andersom.

14.15 uur | Break-out sessies | Ronde 4  – zie hieronder voor meer informatie

14.45 uur | Theepauze op de mHealth Innovation Zone

Break-out sessies

De break-out sessies gaan over de volgende onderwerpen:


1. De digitale zorginstelling, bestaat deze?
  • Wat is er nu zoveel anders aan zorg m.b.v. internet vergeleken met reguliere zorg?
  • Bestaat het ziekenhuis nog in 2030?
  • Wat gaat de patiënt zelf betekenen in het transitieproces?
  • Is eHealth een garantie voor goede, toekomstbestendige zorg of wat is daar eigenlijk voor nodig?
  • Zijn er ook dokters in de zaal?
  • Evidence based eHealth: waarom eigenlijk?
  • Personalized eHealth: implicaties van big data voor personalisatie van gezondheid en gezondheidszorg
  • Wat is de impact van 24/h data genereren via mobile/pervasive health voor zelforganisatie en zelfregulering van gezondheid en gezondheidszorg?

De Nederlandse in eHealth gespecialiseerde hoogleraren gaan in gesprek met dagvoorzitter Tom van ’t Hek:

  • Prof. dr. drs. Marlies Schijven, Chirurg AMC, Hoogleraar Chirurgie, in het bijzonder Serious Gaming, Simulation en Applied Mobile Healthcare, Faculteit der Geneeskunde, AMC-UvA
  • Prof. dr. Heleen Riper, Hoogleraar eMental-Health/ Klinische Psychologie, Vrije Universiteit Amsterdam & GGZinGeest
  • Prof. dr. Lisette van Gemert-Pijnen, Hoogleraar Persuasive Health Technology, Universiteit Twente
  • Prof. dr. Leonard Witkamp, Bijzonder Hoogleraar Telemedicine, AMC Amsterdam, voorheen dermatoloog
2. Succesvolle apps in de zorg? RIVM over de Tekenbeet app
  • App ontwikkeltraject en de valkuilen
  • Reacties van gebruikers
  • Resultaten en behaalde successen van de Tekenbeet app

De afgelopen jaren heeft DTT mogen bouwen aan een mooi ‘zorg portfolio’ voor onder andere de volgende opdrachtgevers: Erasmus MC, RIVM, VU medisch centrum, St. Jude Medical, Kuraray Noritake, Nictiz, Welzorg, Middin en het Ministerie van Gezondheid en Welzijn. De projecten zijn terug te vinden op onze website.

 

In deze break-out sessie gaan we in samenwerking met onze opdrachtgever, Desirée Beaujean PhD van het RIVM, dieper in op de case van de Tekenbeet app. Een sessie gericht op het delen van inzichten omtrent risico’s en kansen binnen een app ontwikkeltraject.

 

Door: Desirée Beaujean PhD, RIVM Afdelingshoofd Richtlijnontwikkeling en Implementatie Landelijke Coördinatie Infectieziektebestrijding (LCI) en Jeffrey van Dijk Msc, Directeur Eigenaar DTT – apps | web | games

3. Het Digital Health Center: Versnelt innovaties in de zorg naar de praktijk
  • Digital Health Center: Hoe is het Digital Health Center ontstaan? En welke innovatiereis heeft de zorginstelling Pluryn doorgemaakt?
  • Fast Track Science:  Hoe dichten we het gat tussen praktijk en wetenschappelijk onderzoek en zorgen we ervoor dat meer zorginnovaties in de praktijk landen?
  • Ervaringen uit het Living Lab van Pluryn: Cliënten vertellen zelf over hun ervaringen met zorginnovaties, zoals zorgrobots, virtuele assistenten, zorgportaal en zelfmanagement apps. Het belang van cocreatie met de eindgebruiker staat hierin centraal.

 

Door:

Sanneke Langendoen, Head of Innovation & Founder

Margot van der Doelen, Coördinator Living Lab & Research

4. Digitale pre-operatieve screening. Van ontwikkeling tot praktijk.

Meer informatie volgt z.s.m.

 

Door: Ankie Hamaekers, anesthesioloog Maastricht UMC & Peter Krol, Digital healthcare strategist, Medify

5. Het ziekenhuis: gebouw of netwerk?
  • De zorg gaat fundamenteel veranderen
  • Zou u als bank nog investeren in zorgvastgoed?
  • Wat wordt de plaats van de medisch specialist, de huisarts en de paramedicus?

 

Door: Prof. dr. Leonard Witkamp, Bijzonder Hoogleraar Telemedicine, AMC Amsterdam

6. Echte innovatie: betere zorg met Mixed Reality en de HoloLens
  • Wat kan de zorg met Augmented en Mixed Reality?
  • Welke toepassingen zijn er al voor de HoloLens?
  • Een voorbeeld: goedkoper en sneller tumoren verwijderen

 

Door: Max Verhorst MBA, Sales & Innovatie Manager, Info Support LifeApps

7. eHealth: de evolutie van de zorg
  • Veel eHealth initiatieven (portaal, apps en wearables) verspreid over de hele organisatie
  • Eerste resultaten zijn positief en veelbelovend
  • eHealth draagt bij aan meer inzicht, meer zorg op maat en meer zorg op moment dat het echt nodig is
  • Patiënt en zorgverleners hebben op een andere manier contact, dit vraagt een aangepaste werkwijze

 

Door: Melanie Groothuis, Programmaleider eHealth, UMC Utrecht

 

FACTS: Alle patiënten van het UMC Utrecht hebben sinds begin 2015 via het patiëntportaal toegang tot de informatie, die in het elektronisch patiënten dossier (epd) is opgeslagen. Deze toegang betreft vrijwel alle data uit het epd en is ‘real time’, dus zonder vertraging van ziekenhuisprocedures. Naar gelang hun ziektebeeld en behandelend arts maakt 10-30% van de patiënten intussen gebruik van deze mogelijkheid. In vervolg hierop heeft het UMC Utrecht een aantal pilot projecten opgestart, gericht op het verder faciliteren van de patiënt in de thuissituatie met eHealth technieken en het bieden van meer persoonsgerichte zorg door de inzet van ‘Data Analytics’ in het zorgproces.

8. Als chronisch patiënt weer grip op mijn leven met eHealth oplossingen
  • Het helpt mij om grip en regelmaat te krijgen op Leukemie en als hartpatiënt. Ik wil niet dat deze 2 ‘uitdagingen’ mijn leven beheersen. Ik wil een goede en vooral leuke manier van leven hebben. De oplossingen zorgen ervoor dat ik een paar minuten per dag patiënt ben en de rest van de dag weer gewoon mens kan zijn
  • Deze website en app zijn ontwikkeld om het inzicht van de persoonlijke situatie van de patiënt te verduidelijken en de informatie voor de patiënt te optimaliseren
  • Daarnaast is het de bedoeling dat de relatie met de patiënt en zorgprofessional verbeterd en het werk voor de apotheek verbeterd kan worden en als laatste om de houding van de patiënt te verbeteren

 

Door:

Cor Schenkenberg, patiënt, voorheen onderhoudsmonteur bij een technisch bedrijf, inmiddels ervaringsdeskundig participatiecoach kanker en werk, als vrijwilliger bij Hematon en NFK

Patrick Eliasar, programmaleider eHealth-meetlat en innovatiemanager, Zorgbelang Brabant

9. Van genezen naar voorkomen: de smartphone inzetten voor zelfhulp in de regio
  • Evie (eHealth voor iedereen): gratis platform met mobiele zelfhulp, voor iedereen in gemeente Venray.
  • Waarom is de regio zo belangrijk voor preventie en welke rol kan de smartphone daarbij spelen?
  • De mogelijkheden van Evie: begeleiding, ondersteuning en preventie via mobiele telefoon

 

Door:

Rudolf Keijzer, Directeur, Pro Praktijksteun (verantwoordelijk voor de POH-GGZ binnen een groot netwerk van huisartsen)

Marian van Helden, COO, Minddistrict (ontwikkelaars van een mobiel platform gericht op gedragsverandering)
Werken samen aan begeleiding, ondersteuning en preventie via de mobiele telefoon. Beide organisaties richten zich op samenwerking in de regio:

  • Zodat de patiënt zich gemakkelijker kan bewegen tussen verschillende zorgaanbieders
  • Zodat de burger toegang krijgt tot hulpmiddelen om zijn levensstijl te veranderen en ziekte te voorkomen
  • Zodat het persoonlijke netwerk van een patiënt beter betrokken kan worden bij een zorgroute Minddistrict en Pro Praktijksteun waren partners bij de implementatie van Evie in de gemeente Venray.
10. Connected Health, slimme zorg bij een chronische aandoening
  • Hoe Connected Health (of e-Health) te integreren in het zorgproces?
  • Hoe op te schalen, voorbij de pilotfase met een passende business case?
  • Wat zijn de gebruikerservaringen binnen Tunstall wereldwijd?

 

Door:
Wendy Hugoosgift-Contreras, Sales & Business Development Consultant, Tunstall

FACTS: Voor mensen met Hartfalen, COPD of Diabetes heeft monitoring van medische waarden en leefstijl in de thuisomgeving een preventieve werking. Maar hoe pas je Connected Health toe met een passend verdienmodel? En hoe schaal je op voorbij de pilot? Tunstall laat de mogelijkheden zien om succesvol slimme zorg op afstand te kunnen leveren, gewoon via de app. Tunstall is wereldwijd marktleider op het gebied van Connected Care en Connected Health en integreert innovatieve oplossingen. Ruim 3,6 miljoen gebruikers onderschrijven onze visie: Wij geven mensen de vrijheid om zo zelfstandig, veilig, gezond en onbezorgd te leven als mogelijk in een woonomgeving van hun eigen keuze.

11. Help! We gaan digitaal
Ervaringen met implementeren van eHealth middelen en toepassingen in een drietal ziekenhuizen

  • Hoe patiënt interactie te faciliteren met eHealth functies zoals zorgpaden, afspraken logistiek en dossier inzage
  • De rol van patiënten portalen en mobile apps bij de digitalisering van zorgprocessen
  • Praktijkervaringen bij het implementeren van eHealth middelen en toepassingen

 

Door:

Angelique Groot, Marketeer, Ziekenhuis Gelderse Vallei

Vincent van Luling, Director Digital & ICT, Meander Medisch Centrum

Zonja de Klein, Staffunctionaris patiëntencommunicatie en –participatie, Ommelander Ziekenhuis Groningen

FACTS: Er is in Nederland grote behoefte aan digitale interactie tussen patiënt en zorgverlener. Enerzijds om efficiëntie te verhogen en kosten te besparen, anderzijds om de klantvriendelijkheid te vergroten en selfservice te bevorderen. Veel patiënten willen zelf hun afspraken plannen en formulieren invullen, ook verlangen ze online inzage in hun medische dossier. Ze kunnen zo meer regie nemen over hun ziekteproces. Funatic implementeert innovatieve, veilige patiënten portalen en mobiele apps welke helpen om de digitale relatie tussen de zorgverlener en de patiënt persoonlijk en gastvrij te maken. De communicatie tussen patiënten, familieleden en zorgverleners kan hiermee ook digitaal verlopen.

12. Hiv-zorg nieuwe stijl dankzij Value Based Healthcare en Happi app
  • Een inspirerende Value Based Healthcare (VBHC) praktijkcase voor de hiv-zorg
  • Door hiv-zorg anders te organiseren en meer te luisteren naar de patiënt, wordt een meer holistische aanpak van de hiv-zorg gerealiseerd. Welke extra waarde levert dit op voor de hiv-zorg?
  • Door e-health te integreren in VBHC en te implementeren in de dagelijkse praktijk, wordt zorginnovatie werkelijkheid. Hoe pak je dit aan?

 

Door:
Guido van den Berk, Internist infectioloog, OLVG

OLVG heeft Value Based Health Care omarmd als nieuwe methodiek om de kwaliteit van zorg inzichtelijk te maken, zodat de kwaliteit verbeterd kan worden. Met dit concept heeft OLVG binnen de hiv-zorg wereldwijd de primeur. De aankomende tijd ligt de aandacht op doorontwikkeling, zodat dit project ingezonden kan worden voor de World Aids Conference in 2018. Naast dit project zijn er binnen OLVG in de afgelopen jaren meerdere mobile health initiatieven geweest. Bijvoorbeeld ook een boezemfibrilleren app.

13. Uw data veilig en mobiel, het kan!
  • Wat zijn de uitdagingen van mobiel werken in combinatie met AVG / GDPR?
  • Hoe kan Apple’s iOS u ondersteunen met de oplossingen?
  • Hoe implementeert u deze oplossingen?

Door:
Joris Adriaanse, FONDO & Lennard Piket, AMAC

Iedereen heeft er wel van gehoord: de nieuwe wet GDPR die volgend jaar ingaat. Maar wat houdt deze wet in en wat gaat dit betekenen voor de mobiele zorg? Amac en Fondo helpen u daarbij! Amac brengt u als Apple-specialist het meest veilig besturingssysteem: iOS. Fondo levert het meest veelzijdige platform om alle mobiele apparaten binnen uw zorgorganisatie te beheren. Door de gebundelde krachten hebben vele zorgorganisatie hun data veilig en mobiel.

14. MedMij laat zorginformatiesystemen met elkaar praten
    • Via één app of website toegang tot al je medische informatie
    • Medische informatie ophalen die in de systemen staan van bijvoorbeeld huisartsen, tandartsen, ziekenhuizen en consultatiebureaus
    • De patiënt staat centraal door regie over eigen gezondheid

Door:

Thea van Oosterhout, Strategic Business Developer, CM

Mark Elstgeest, Programmamanager, MedMij

FACTS: CM levert een platform voor mobiele interactie met eindgebruikers en patiënten middels berichten, bellen, betalingen, vaststellen van digitale identiteit en toegang verlenen. CM geeft graag MedMij podium om te vertellen over het initiatief van Patiëntenfederatie Nederland, het ministerie van VWS en Nictiz, het ICT-instituut voor de zorg. MedMij gaat, samen met véél partners in de zorg, ervoor zorgen dat iedereen die dat wil kan beschikken over zijn gezondheidsgegevens in één persoonlijke gezondheidsomgeving.

15. 5 jaar Thuisarts: wat maakt Thuisarts zo effectief?
      • Thuisarts trekt maandelijks 1,8 miljoen bezoekers, wordt door bijna alle huisartsen tijdens het consult gebruikt, won diverse awards (populairste Gezondheidswebsite 2016). Er is wetenschappelijk aangetoond dat Thuisarts een enorm impact heeft op het aantal huisartsenconsulten per jaar. Wat maakt Thuisarts in 5 jaar tijd (recent nieuwe versie gelanceerd) tot een succes en wat leren we ervan?
      • Welke inzichten hebben ertoe geleid dat we informatie over ziekte en gezondheid nu nóg beter leesbaar en toegankelijk hebben kunnen maken?
      • Hoe is dit succes te reproduceren naar andere digitale projecten in de zorg?

Door:

Ton Drenthen, Teamleider Thuisarts.nl

Michel van Velde, Founder of OneShoe & EHealth Specialist

FACTS: One Shoe is een toonaangevend creatief digitaal bureau met vestigingen in Nederland en Duitsland. Het combineert merkstrategie met digitale strategie, creatie en high-end web- en mobile development. One Shoe ontwikkelt toonaangevende digitale oplossingen in de health en farmasector en werkt o.a. voor de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ), Sanofi Genzyme, Thuisarts, de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV), St. Antonius Ziekenhuis, UMC Utrecht en vele anderen.

16. Geef de patiënt de regie terug en het resultaat is verbluffend
      • MijnIBDcoach verbetert communicatie
      • Vermindering 50% opname ziekenhuis, betere therapietrouw
      • Is dat mogelijk voor 45 euro per patiënt per jaar?

Door:

Tineke Markus, directeur, CCUVN en Voorzitter Stichting mijnIBDcoach

Andrea van der Meulen, MDL-arts, LUMC

FACTS: : eHealth tool waarin IBD-patiënt en arts elkaar makkelijk weten te vinden. Door gerichte informatie een beter geïnformeerde patiënt die beslissingen kan nemen. Door veilige uitwisseling snellere interventie door de arts bij een opvlamming. Alleen naar het ziekenhuis als het nodig is, waardoor overbodige belasting van tijd en energie bespaard blijven voor zowel ziekenhuis als patiënt. De database biedt goede mogelijkheden voor onderzoek. MijnIBDcoach is veilig, gecertificeerd en heeft koppeling met APIC en andere ziekenhuis software. Daarnaast is het ICHOM compatable en behoren thuistesten van calprotectine tot de mogelijkheden. MijnIBDcoach vraagt om een verandering van cultuur en werkwijze, maar zowel artsen als patiënten bevelen het aan hun eigen doelgroep aan.
Stichting mijnIBDcoach, waarin artsen, onderzoekers, patiënten, patiëntenorganisatie en verpleegkundige betrokken zijn, heeft als doel mijnIBDcoach te blijven ontwikkelen met meer kenniskuren en het ook beheersbaar te houden en patiëntgericht.

17. Operational excellence, een zuil te ver? De implementatie van de Zelfservicekiosk
      • Plan van aanpak
      • Tips en lessons learned
      • Kijkje achter de schermen

Door:

Wybren de Graaf, Afdelingshoofd Zorglogistiek, Antonius Ziekenhuis

Jeroen van der Aa, Pre Sales Consultant, ChipSoft

FACTS: : ChipSoft staat al 31 jaar aan de top van de zorgautomatisering. Met een revolutionair ZIS/EPD (HiX) bieden wij zorginstellingen een unieke totaaloplossing. Een onderdeel van deze totaaloplossing is de Zelfservicekiosk. Hét middel om rijen voor balies te verkorten en de basale patiëntgegevens up-to-date te houden. Efficiënt voor de zorgprofessional en een prettige service voor de patiënt.

18. Enterprise mobility: lichter en dichter bij je cliënt
      • Het werken vanuit zelforganisatie-principes vraagt om nieuwe enterprise mobility oplossingen; ‘zelftools’ voor zorgverleners en cliënten, die ‘lichter en dichter’ bij de cliënt werken mogelijk maken
      • Vervang managementinformatie om te sturen achteraf zoveel door signalering voor de zorgverlener tijdens het proces
      • Medicore introduceert met Wellbee een BOYD-zelftool die reflecteert hoe de gezondheidszorg moet zijn: vriendelijk, makkelijk en optimistisch

Door:

Boris Hololtcheff, Directeur, Medicore

FACTS: In de snel veranderende zorgmarkt kunnen cliënten, patiënten, behandelaren en zorginstellingen op ons vertrouwen. Medicore verbindt en ontzorgt met het innovatieve en eigenzinnige MC EPD, zodat zorgverleners kunnen doen wat ze het liefste doen: uitstekende en betaalbare zorg geven aan hun cliënten of patiënten.
MC EPD van Medicore is een compleet elektronisch patiëntendossier voor de geestelijke gezondheidszorg, vrijgevestigde GGZ praktijken, ziekenhuiszorg, zintuiglijk gehandicaptenzorg en maatschappelijke opvang. Deze web- en cloudbased totaaloplossing voor medische dossiers, zorgadministratie, zorgplanning en e-health ondersteunt behandelaren, managers en medewerkers optimaal.

19. E-Health versus E-banking; de digitale evolutie van de bancaire wereld als inspiratie voor de GGZ
      • Het vergelijk tussen E-Banking en E-Health volgens het “Why, How, What principe”
      • E-Health en E-Banking, de business case: In hoeverre is de business case vergelijkbaar?
      • Hoe krijg je E-Health als gemeengoed in de organisatie; wat leren we van de bancaire sector en hoe zorgen we dat de cliënt er beter van wordt?

Door:

Shahriar Fazili, Sales Lead, GGZ, NEXUS Nederland

Edse Dantuma, Sectoreconoom Zorg, ING Economisch Bureau, ondersteund door customer journey experts E-banking

FACTS: NEXUS Nederland ontwikkelt apps en moderne ICT applicaties die ondersteunend zijn aan werkprocessen in de zorg. Met diverse Mobility oplossingen zoals de DOEN! -APP en Client ONLINE draagt NEXUS Nederland bij om de zorg betaalbaar te houden door:

      • Het verlagen van de administratieve lasten voor zorgverleners;
      • Clienten meer te betrekken in hun eigen zorgproces en daarmee het resultaat van de zorg te verbeteren;
      • Een deel van de zorg aan te bieden aan de client via eHealth als onderdeel van het reguliere zorgproces.
20. MedMij – waar staan we en wat levert het op?
      • MedMij zorgt ervoor dat iedereen die dat wil kan beschikken over zijn eigen gezondheidsgegevens, verzameld in een persoonlijke gezondheidsomgeving
      • Tijdens deze presentatie een update over de stand van zaken
      • En de ervaringen van een zorginstelling of een leverancier die aan MedMij meewerken

Door:

Marcel Heldoorn, Manager digitale zorg, Patiëntenfederatie NL, strategisch adviseur bij MedMij

Arina Burghouts, Beleidsadviseur digitale zorg, Patiëntenfederatie NL, projectleider MedMij in de Praktijk

FACTS: MedMij gaat ervoor zorgen dat iedereen die dat wil kan beschikken over zijn gezondheidsgegevens in een persoonlijke gezondheidsomgeving. Daarvoor moet zo’n omgeving – een app of website – veilig kunnen communiceren met de informatiesystemen van zorgorganisaties. MedMij ontwikkelt zelf geen persoonlijke gezondheidsomgeving, maar stelt spelregels op voor deze veilige communicatie. Zodat persoonlijke gezondheidsomgevingen en organisaties probleemloos en veilig gezondheidsgegevens kunnen uitwisselen. En mensen deze gegevens vervolgens in een persoonlijke gezondheidsomgeving veilig kunnen inzien, bijhouden en delen met anderen. MedMij is een initiatief van Patiëntenfederatie Nederland, het ministerie van VWS en Nictiz.

21. Radboudumc online: Hoe stel je de patiënt centraal in een omnichannel oplossing?
      • Hoe ben je gastvrij op je website?
      • Welke oplossingen zijn er voor jouw organisatie?
      • Hoe zorg je ervoor dat content goed en veilig beheerd kan worden?

Door:

Yno Papen, Projectmanager Radboudumc.nl

FACTS: TrueLime is een betrouwbaar digitaal bureau met meer dan 20 jaar ervaring in doeltreffende softwareoplossingen en online samenwerkingsomgevingen. Van websites, webapplicaties en zaaksystemen, tot portalen en social intranetten. Kenmerkend voor de oplossingen is een gebruiksvriendelijke userinterface in combinatie met een flexibele beheeromgeving.
Door middel van Kentico leveren wij oplossingen die écht werken. Tot onze klanten behoren o.a: ETZ Ziekenhuis, Gemiva, Radboudumc, de Hartstichting, UMC Utrecht, Visio, Philadelphia Zorg en Stichting PvP.

 

Kentico is softwareontwikkelaar en leverancier van een totaaloplossing voor CMS, e-commerce en online marketing. De value for money propositie van Kentico zorgt ervoor dat elke type organisatie, van groot tot klein, verbluffende websites kan maken en de effectiviteit van hun marketingactiviteiten kan vergroten. Wereldwijd draaien meer dan 25.000 websites in 100 landen op Kentico.

22. eHealth-monitor: de verdieping
  • Duik de diepte in met de makers van de eHealth-monitor 2017
  • Actuele stand van zaken: aanbod en gebruik van eHealth in Nederland
  • Wat vinden patiënten, huisartsen, medisch specialisten, verpleegkundigen en POH’s-GGZ?

Door:

Drs. Myrah Wouters, Programmaleider eHealth-monitor, Nictiz
Dr. Ilse Swinkels, Senior onderzoeker eHealth, NIVEL

Workshops in Mobile Healthcare congres o.a. over:

1. Zitten we te wachten op een virtuele doktersassistent?
      • Technieken als AI (automated intelligence) en machine learning worden in de komende jaren alleen nog maar verfijnder
      • Door deze kunstmatige intelligente systemen te koppelen aan een chatbot interface kunnen patiënten, op afstand, worden geholpen door een virtuele assistent. Hoe werkt dit in de zorg? Welke grote AI-aanbieders zijn er al binnen en buiten NL?
      • En wat kunnen we leren van de virtuele assistentes bij miljoenenbedrijven als KLM, Domino’s of H&M?

Door:

Jan Jacobs, CEO en co-founder, SmartHealth

Frederieke Jacobs, co-founder, SmartHealth

FACTS: SmartHealth is een onderneming die onderzoekt hoe nieuwe digitale zorgtoepassingen succesvol kunnen worden toegepast, zowel door traditionele zorgaanbieders als door nieuwe marktpartijen. Met een netwerk van specialisten, eigen research en hands-on betrokkenheid in implementaties bouwen we – vooral vanuit het perspectief van de zorgconsument – kennis op over succes- en faalfactoren voor digital health technologie. Meer info op www.smarthealth.nl

2. De ethiek van eHealth: is eHealth een recht of een plicht?
De beloftes van eHealth zijn groot. Patiënten kunnen meer regie voeren en kunnen zich meer als gelijkwaardige partner van hun zorgverlener gaan opstellen. Om eHealth zinvol te gebruiken wordt inzet verwacht van zowel patiënten als van zorgverleners. Maar hoe ga je daarmee om? Mag je van zorgverleners eisen of hen verplichten om digitale zorg aan te bieden? En is het mogelijk patiënten te verleiden of zelfs van hen te eisen digitaal te gaan werken? Past dat bij goede zorg?

In deze sessie vragen we het de patiënt en de ethicus. We discussiëren met elkaar over de grenzen van digitale patiëntparticipatie en doen dat aan de hand van drie praktijkvoorbeelden:

      • Mag een zorgverlener van een patiënt verwachten dat deze voorafgaand aan een consult is voorbereid met informatie uit het dossier wat online beschikbaar is?
      • Mag een patiënt die zelf gegevens meet van een zorgverlener verwachten dat deze die gegevens gezien en beoordeeld heeft?
      • Mag een patiënt van een zorgverlener verwachten dat hij gebruik maakt van beeldbellen in plaats van een fysiek bezoek?

Door:

Een ervaringsdeskundige en ethicus

Elisabeth van Schaik, ervaringsdeskundige, health coach Stichting IKONE

Alistair Niemeijer, Universitair docent en post-doc onderzoeker

Moderator: Jaco van Duivenboden, senior adviseur, Nictiz

FACTS: Zorgverlening vindt steeds meer in een netwerk plaats. Een netwerk tussen patiënt, zorgverlener, collega’s en organisaties die onderzoek doen en bijdragen aan kwaliteitsverbetering. Toepassing van moderne ICT-technieken in de zorg, eHealth, draagt bij aan de interactie tussen de partijen in zo’n netwerk. Nictiz is het expertisecentrum voor standaardisatie en eHealth en helpt om deze verbindingen mogelijk te maken.

15.15 – 15.20 uur | Terugkoppeling highlights van de andere twee parallel lopende congressen door desbetreffende dagvoorzitters o.l.v. Tom van ’t Hek

  • Data Driven Healthcare congres: Dr. Marc Seelen, Nefroloog en CMIO, UMCG
  • OuderenzorgTECH congress: Chris Flim, Beleidsmedewerker innovatie, Ministerie VWS

 

15.20 – 15.40 uur | Visie op Mobile Health vanuit de volgende invalshoeken

  • Digitale Transformatie speelt eigenlijk bij iedere zorginstelling. Organisaties zijn ofwel al getransformeerd, zitten midden in een digitale transformatie of staan aan de vooravond van transformatie. In deze sessie vertelt Martini ziekenhuis hoe zij deze transformatie heeft doorstaan (en nog steeds doorstaat)
  • Verplegend personeel is vaak veel tijd kwijt aan het zoeken naar assets: mobiele hulpmiddelen zoals rolstoelen, bloedpompen, etc. Hoe levert slimme technologie hier een oplossing voor?
  • Vroeger was er een duidelijke splitsing tussen IT en medische technologie, maar deze disciplines zijn met elkaar vergroeid door de opkomst het Internet of Things. Hoe zorg je dat deze integratie goed verloopt, hoe zorg je voor optimale beveiliging en profiteer je van de toegevoegde waarde van cloud en mobility?
  • Hoe geef je patiënten en zorgverleners de mobiele ervaring die ze verwachten?

Door: Harm Wesseling, Directeur ICT & Medische techniek Martini Ziekenhuis en voorzitter van de ICT-board van Santeon & Bert Leegwater, Country Manager, HPE Aruba

 

15.40 – 16.00 uur | eHealth in de praktijk

De patiënt wil steeds meer inzicht en regie in zijn eigen gezondheid, waardoor hij steeds centraler komt te staan in zijn eigen datahuishouding. Dit is het uitgangspunt van de samenwerking tussen KPN en Vital10, waarbij de focus ligt op data-uitwisseling tussen patiënt en zorgverlener. Hoe investeren in het verbeteren van de kwaliteit van de gezondheidszorg in Nederland?

Door: Kees Donkervoort, Directeur Zorg, KPN en voormalig voorzitter Raad van Bestuur van Medisch Centrum Leeuwarden en Roderik Kraaijenhagen, Cardioloog en Directeur NIPED en Vital10,
CardioVitaal

 

16.00 – 16.45 uur | Het Digitale Zorg debat: doet u mee?!

Door: Maarten van Rixtel, Raad van Bestuur, Sensire, Dr. Marc Seelen, Nefroloog en CMIO, UMCG, Bart Timmers, Huisarts, Groepspraktijk Huisartsen Bergh & Drs. Ineke Hazelzet, Taalkundige en docent, senior consultant bij IKONE patiënt Expert, partner bij REshape Health and Innovation Center RadboudUMC

 

KEYNOTE: eHealth in de zorgsector: grote stappen voorwaarts of de kleren van de keizer? (Afwezig)

 

Helaas is keynote speaker Prof. dr. Marcel Levi, CEO UCLH wegens omstandigheden dit jaar verhinderd. Het goede nieuws is dat hij volgend jaar, op 8 november 2018, keynote speaker van Mobile Healthcare zal zijn!

16.45 – 18.00 uur: Borrel & Bites op Innovation Zone

Houd me op de hoogte

Wilt u op de hoogte worden gehouden van programma updates van Mobile Healthcare? Laat dan uw gegevens achter!

Mobile Healthcare 2016

Mobile Healthcare 2016 was een groot succes met o.a. keynote spreker John Mattison, CIO van Kaiser Permanente USA en Erik Gerritsen, Secretaris-Generaal, Ministerie van VWS. De laatste ontwikkelingen op het gebied van mhealth stonden centraal en de eHealth-monitor 2016 werd uitgereikt. Ook was een deel van het programma voor iedereen te volgen via de livestream. Bekijk de terugblik