Programma

Heeft u tips of (sprekers)suggesties voor het programma? Wij horen het graag! Stuur een e-mail naar Meike Vastert – Sr. Conference Manager

Download de flyer!

Waar gaat het congres Mobile Healthcare over?

Technologische ontwikkelingen zorgen voor een enorm scala aan mogelijkheden om de zorg te verbeteren. De techniek is er, maar hoe kunnen we de mogelijkheden van eHealth/mHealth beter benutten en gezamenlijk opschalen? Hoe bouwen we aan een brug tussen eHealth/mHealth-ontwikkelingen en het gebruik ervan door de zorgverlener en patiënt? Dit vraagt om samenwerking op alle vlakken, flexibiliteit van alle betrokkenen binnen het zorglandschap en om een financieringsstructuur die dit ondersteunt. U hoort visionairs en praktijkervaringen bij het implementeren van eHealth middelen en toepassingen.

Onderwerpen die centraal staan:

  • Gemak en service (online contact, eConsult)
  • Online inzage
  • Zelfmanagement en online behandeling (o.a. zelfmeting)
  • Begeleiding en ondersteuning op afstand (o.a. telemonitoring)
  • Electronische dossiervoering en communicatie tussen zorgverleners (digitaal gegevens uitwisselen, actueel medicatieoverzicht)
  • Games for Health
  • Patiënten portalen
  • Apps & Wearables
  • Internet of Things (IoT)
  • Security & Privacy (AVG)
  • Blockchain
  • Robotica
  • Opschaling
  • Change management en organisatie innovatie
  • Sociale innovatie
  • Bedrijfsvoering en IT

08.15 Ontvangst met koffie op de Innovation Zone

09.00 Opening dagvoorzitter

Tom van ‘t Hek | Dagvoorzitter
Voormalig huisarts, oud hocky international en oud-bondcoach Nederlands dameshockeyelftal, presentator BNR Nieuwsradio

 

09:10 | E-health in de zorgsector: grote stappen voorwaarts of de kleren van de keizer?

Door zijn jarenlange ervaring binnen de zorg met onderwerpen als innovatie, weet Levi als geen ander welke impact nieuwe technologie kan hebben op gezondheidszorg. Hij zet zijn kritische visie op mHealth/eHealth en technologische ontwikkelingen uiteen.

  • Hoe kan dit een belangrijke rol gaan spelen in de gezondheidszorg?
  • En waar zitten we misschien helemaal niet op te wachten?
  • Gaan big data ons echt helpen de zorg te veranderen?
  • En wat betekent dit alles voor de besturing van uw zorgorganisatie?

Levi geeft concrete tips en handvatten en inspireert u om vanaf morgen met een andere blik naar verandering te kijken.

Prof. dr. Marcel Levi, CEO van het gerenommeerde University College London Hospitals (UCLH), cluster van vijf academische ziekenhuizen in Londen, behorend tot de Europese top drie. Voorheen Bestuursvoorzitter van het AMC en decaan van de geneeskundefaculteit van de UvA.

More information

Door weekblad Elsevier is hij uitgeroepen tot ‘Nederlander van het Jaar’ in verband met verschillende activiteiten binnen de Nederlandse gezondheidszorg. Levi is een Nederlander die op verschillende vakgebieden tegelijk internationaal op het hoogste niveau meedraait: als wetenschapper, als medisch specialist en als bestuurder.

Levi studeerde medicijnen, promoveerde cum laude aan de UvA, werd internist, hoofd van de afdeling interne geneeskunde van het AMC, was de jongste hoogleraar in de interne geneeskunde ooit. Marcel werd lid van de Koninklijke Nederlandse Academie voor Wetenschappen en publiceerde ruim zevenhonderd wetenschappelijke artikelen in internationale tijdschriften. Naast zijn bestuurswerk is hij altijd ‘dokter’ gebleven en was hij wekelijks aanwezig op de poli van het AMC en nu in het UCLH.

Lees ook het interview wat Marcel Levi heeft gegeven aan Vrij Nederland:

Superdokter Marcel Levi: ‘Nederlanders investering in spullen, Engelsen in patiënten.’

 

09.50 | Gezondheid(szorg): samen toekomstbehendig succes continueren

  • Gezondheidszorg is een succes, maar wat goed is kan altijd nog beter
  • Succes continueren vergt transitie, een transitie waar technologische innovatie een belangrijke rol speelt, maar niet zonder sociaal-culturele innovatie
  • Succesvol succes continueren faciliteert de samenleving en stimuleert de economie

Prof. dr. Nico van Meeteren, Executive director TKI-Bureau LSH (Health~Holland), hoogleraar Caphri Universiteit Maastricht, Bestuursvoorzitter Topcare

FACTS: Waar voorheen ziekte instant werd beantwoord met therapie en het dagelijks functioneren min of meer buiten beschouwing werd gelaten, bouwen we in de toekomst op talent van de persoon en zijn/haar mantel om de ziekte(n) en het dagelijks functioneren te ‘managen’, daarbij ondersteund met state of the art technologie. Wanneer talent en technologie tekort (dreigen te) schieten, voorziet therapie in oplossingen, voor ziekte(n) en het functioneren. Deze transitie vergt sociaal-culturele- en technologische innovatie en de Topsector Life Sciences and Health (Brand name Health~Holland) voorziet met vele – publieke en private – partijen hierin voor maatschappij en economie op basis van topwetenschap.

 

10.10 Aanbieding eerste exemplaar van de eHealthmonitor 2018

Het Mobile Healthcare congres heeft weer de primeur: het eerste exemplaar van de zesde editie van de eHealth-monitor wordt uitgereikt. De eHealth-monitor is een doorlopend onderzoek waarin Nictiz en het NIVEL jaarlijks de stand van zaken op het gebied van eHealth/mHealth door zorgconsumenten en zorgprofessionals in Nederland in kaart brengen.

Uitreiking door:
Dr. Lies van Gennip, Directeur, Nictiz
Prof. dr. ir. Roland Friele, Adjunct-directeur, NIVEL

 

Aan:

Dhr. Ernst van Koesveld, plaatsvervangend DG Langdurige Zorg, directeur Zorgverzekeringen bij het Ministerie van VWS en secretaris van de Taskforce Juiste Zorg op de Juiste Plek

 

Dit jaar verdiept het onderzoek onder andere op online inzage. Volgens de Wet cliëntenrechten bij elektronische verwerking van gegevens hebben zorggebruikers vanaf 1 juli 2020 recht op elektronische inzage. Zijn zorgverleners hier al klaar voor? Welke verwachtingen hebben zorgverleners en zorggebruikers hiervan? Zijn er nog uitdagingen? Deze en andere vragen komen aan bod in het rapport van 2018.

Myrah Wouters, Programmamanager eHealth-monitor, Nictiz

 

10.45 |  Koffiepauze

 

11:00 | Silent conference

Meer informatie

 

11.00 – 11.20 uur | Afleidend, innovatief en amuserend!

Morgianne Fräser, Student-onderzoeker, AMC
M.P. Schijven, AMC-PI:
E.Z. Barsom, Arts-onderzoeker Happymed

11.30 – 11.50 uur | In 4 stappen naar eHealth4All

  • Opschaling eHealth kan alleen door toepassingen geschikt te maken voor iedereen
  • Uitgangspunten en de werkzame elementen
  • Implementatie binnen lokale netwerken
  • Een voorbeeld: ‘Kijksluiter, de digitale bijsluiter die iedereen begrijpt’”

Robbert van Bokhoven, Senior adviseur Pharos, Programmaleider eHealth4All
Rob Neeter, Directeur Zorganimaties

12.00 – 12.20 uur |  200.000 mensen vinden hun weg naar therapietrouwapplicatie MedApp

  • Waarom het verbeteren van therapietrouw de grootste uitdaging op Mobile Healthcare is
  • Hoe MedApp samen met 200.000 eindgebruikers een oplossing ontwikkelt om medicatiegebruik daadwerkelijk te vereenvoudigen
  • Wat kunstmatige intelligentie betekent voor onze gebruikers en hoe we hun leven in nabije toekomst verder zullen verbeteren.

Pit Janssen, oprichter en mede-eigenaar MedApp Nederland B.V.

12.30 – 12.45 uur | chatbot and AI

Machine empathy – lessons learned from developing an AI supported chatbot in positive psychology

Nadja Muller-den Blijker, founder iThrive

13.00 – 13.20 uur | Deepdive: Advanced Analytics: Van innovatie naar naar operatie in de praktijk – overbrug de uitdagingen (Q&A verdiepingssessie)

  • Big data voor kleine baby’s
  • Van innovatie tot zorgproces
  • Wat is de grootste uitdaging voor analytics in de zorg?
  • Software as a medical device in practice

Joost Huiskens, arts en Industry Expert Healthcare SAS Nederland
Daniel Vijlbrief, kinderarts-neonatoloog in UMC Utrecht

13.30 – 13.50 | De Oefendokter: ouderen beter voorbereid naar de arts

Samen beslissen: het belang van goede voorbereiding op zorggesprekken

  • De kracht van De Oefendokter
  • Van ouderen naar anderen: De reikwijdte van De Oefendokter

Henk van Zeijts, Oprichter, DialogueTrainer
Renske de Beijer, Accountmanager Zorg, DialogueTrainer

14.00 – 14.20 | Met iedere professional mijn  medische data delen via QR code en blockchain, een droom?

  • Paneldiscussie
  • Patient included
  • Blockchain startup

Sprekers:

  • Michiel Klinge, Lemon Care
  • Najla van Veen, expert ruisloze ouderenzorg
  • Jochem Klinkhamer, blockchain expert

14.30 – 14.50 uur | Datauitwisseling tussen medische systemen, devices en apps

  • Hoe op een wereldwijde manier gegevens uitwisselen binnen en tussen diverse sectoren in de zorg (devices, apps, medische systemen)
  • Hoe data vindbaar en toegankelijk maken en daarmee herbruikbaar
  • Welke mogelijkheden komen voorhanden bij MedMij, in combinatie met IHE profielen

Tie Tjee, Leveranciers Voorzitter IHE Nederland

 

11.15 | Start Break-out sessies
Maak s.v.p. uw keuze uit de break-out sessies van Mobile Healthcare, Data Driven Healthcare en het OuderenzorgTECH congres

(Klik op de afbeelding om te vergroten)

Workshops o.a.:
Machine learning en kunstmatige intelligentie:
van buzzwords naar concrete toepassing
In deze sessie:

  • Krijgt u een overzicht van recente technologische ontwikkelingen op gebied van kunstmatige0intelligentie (KI/AI) in de medische sector
  • Hoe zetten zorgorganisaties, ziekenhuizen en bedrijven kunstmatige intelligentie (artificial intelligence) in?
  • Wat zijn toepassingen voor mijn vakgebied of voor mijn organisatie?

Frederieke Jacobs, Co-founder SmartHealth
Jan Jacobs, Co-founder SmartHealth

12:30 – 13:30| Lunch wordt u aangeboden door de Mobile Healthcare organisatie!

 

12:30 – 13:30 | Q&A sessie op de Health~Holland stand
Funding opportunities of Top Sector Life Sciences & Health, Jolande Zijlstra

 

15.15 Learnings break-out sessies zorgautoriteiten
Johan Krijgsman, coordinerend inspecteur e-health, Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd

 

15.25 Digital Health Transformation at the Cleveland Clinic

  • Key Digital Health Capabilities, Now and Future
  • How to Engage Clinicians and Patients in Adoption

How Cleveland Clinic uses telehealth and data to introduce new dimensions of care

“If we really want to make a difference in our patients’ lives, providers must incorporate into their thinking how to use telemedicine and remote care. We can’t just keep building hospitals; it isn’t sustainable.”

 

Cleveland Clinic: ranked number 2 Best Hospitals in the USA. Seeing more than 7 million patients per year. It’s a nonprofit, multi-specialty academic medical center that integrates clinical and hospital care with research and education. At Cleveland Clinic, more than 3,500 physicians and researchers represent 120 medical specialties and subspecialties, 1,400 beds on Cleveland Clinic main campus and 4,435 beds system-wide, with healthcare facilities in Ohio, Florida, Nevada, Toronto, Abu Dhabi, and soon London. By setting standards, collecting data and analyzing results, Cleveland Clinic puts patients first through improved outcomes and better service, providing a healthier future for all.

Matt Stanton, Executive Director, Digital Health, Cleveland Clinic USA.

More information
As the Senior Director for Distance Health at the Cleveland Clinic, Matt leads a department that develops and manages the Cleveland Clinic’s telemedicine initiatives; creating technology solutions to expand the reach and improve the efficiency of healthcare. In this role he has led the inception and adoption of virtual visits and remote monitoring programs. From selecting vendors, managing clinical operations online, training and implementation for the use of distance health technology across the Enterprise; the Cleveland Clinic has committed to a digitalization strategy to bring healthcare into the future wherever it is clinically appropriate.
Cleveland Clinic is responding to patients’ needs for better care, greater convenience and improved access to the services and had integrated its telehealth service with its patients Electronic Medical Record (EMR).

Cleveland Clinic has introduced successfully telehealth across 40 different departments and many different types of care. From urgent care, specialty follow-up care to remote second opinions. From post-operative care, home care to shared medical appointments and coaching. As well: digital transfer of images from multiple vendor sources into a patient’s EMR and subsequent access from any point of care. They recently began a chronic care and remote patient monitoring pilot: tracking data from remote monitoring devices at home. That data was integrated with Cleveland Clinic’s telehealth platform. Providers could then view these vital signs, such as blood pressure, during scheduled virtual visits, to help patients manage their care.

As the benefits of distance health become apparent, Cleveland Clinic is working to find new ways to exploit relevant technologies. Among the efforts underway:

  • Integrating data from patient’s apps into the patient’s Electronic Medical Record
  • Installing telemedicine capabilities at skilled nursing facilities to increase communication with patients’ providers
  • Developing an aggregator that collects data obtained through various consumer apps into a common format that can be entered in Express Care Online and the patient’s EMR

Matt’s previous roles at the Cleveland Clinic include, business development for international and domestic opportunities, and managing the business operations of a clinical department of neurosurgeons and neurologists focused on the treatment of stroke.
Matt received his degree in engineering from Cornell University. After graduating, he spent eight years as a U.S. Naval Officer for the U.S. Navy’s Nuclear Propulsion Program.

Facts about Cleveland Clinic
One of the World’s Leading Health Care Organizations, seeing more than 7 million patients per year. Based in Cleveland, Ohio, the clinic is a nonprofit, multi-specialty academic medical center that integrates clinical and hospital care with research and education. At Cleveland Clinic, more than 3,500 physicians and researchers represent 120 medical specialties and subspecialties, 1,400 beds on Cleveland Clinic main campus and 4,435 beds system-wide, with healthcare facilities in Ohio, Florida, Nevada, Toronto, Abu Dhabi, and soon London. By setting standards, collecting data and analyzing results, Cleveland Clinic puts patients first through improved outcomes and better service, providing a healthier future for all. Cleveland Clinic has garnered many notable awards and recognitions. The most recent U.S. News & World Report’s list of Best Hospitals ranked Cleveland Clinic number 2 in the USA.

 

16.15 Borrel & Bites
Wij nodigen u van harte uit om tijdens de netwerkborrel na te praten
over het congres. Zo kunt u na de spits weer naar huis reizen.

Mobile Healthcare Congres & iZone website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2018