Efficiënter werken en meer bewegingsvrijheid

De specialisten van Nij Smellinghe hebben een app – HiX Mobile Specialist – waarmee zij belangrijke informatie en registratiemogelijkheden altijd en overal kunnen gebruiken. Hierdoor werken zij efficiënter en krijgen zij meer bewegingsvrijheid, binnen én buiten de muren van het ziekenhuis.

De app voorziet de specialisten van directe inzage in het elektronisch patiëntendossier (EPD) HiX. Daarnaast schrijven zij vanuit de app eenvoudig medicatie voor, leggen zij hun verrichtingen vast en kunnen zij onder andere orders uitzetten en foto’s maken. Deze foto’s worden vervolgens aan het juiste patiëntendossier gekoppeld en niet opgeslagen op de telefoon zelf.

  • Zorg op afstand

“Onze verpleegkundigen bellen regelmatig naar artsen om recepten aan te vragen”, vertelt Martijn Möllers, chirurg en voorzitter van de stuurgroep Zorgdigitalisering. “De artsen moeten die medicatie voorschrijven en waren dus altijd aan een computer gebonden. Met HiX Mobile hebben zij meer bewegingsvrijheid en kunnen zij die medicatie overal en op elk moment voorschrijven, binnen én buiten de muren van het ziekenhuis. Zo bieden ze op een efficiënte manier zorg op afstand.”

Möllers, die de schakel vormt tussen de kliniek en de ICT-afdeling, vindt dat de app perfect aansluit op de visie van het ziekenhuis: “Als je zorg op afstand wil leveren, hoort daar een app bij die toegang geeft tot relevante informatie. De chirurgen in Friesland, bijvoorbeeld, werken samen in de verschillende ziekenhuizen. Dan is het heel prettig als je in het ene ziekenhuis de informatie van de patiënt kunt inzien die je in een ander ziekenhuis hebt opgenomen.”

  • Fijn voor patiënt

Hendrike Hoogeboom maakte als Physician Assistant Orthopedie onderdeel uit van een gemêleerd testpanel. Zij merkte al vrij snel dat de app haar veel looptijd scheelt en fijn is voor de patiënt. “Ik hoef niet meer op zoek naar een pc of laptopkar om de medicatie of labuitslagen met de patiënt door te nemen. Ik kan dus gewoon bij de patiënt aan het bed blijven. Dat is fijn voor ons allebei.”

De app helpt Hoogeboom ook bij het voorbereiden van haar werkdag. Hoogeboom: “Ik kan me thuis inlezen, wat heel veel tijd scheelt aan het begin van mijn dienst. Maar ik vind het bijvoorbeeld óók belangrijk om te weten hoe het met mijn patiënt is ná mijn dienst. Via HiX Mobile kan ik dit heel goed volgen, zonder dat ik mijn laptop hoef op te starten. De app is heel overzichtelijk.”

  • Eerstelijns verloskunde

Nij Smellinghe is het eerste ziekenhuis dat HiX Mobile ook wil gaan inzetten voor de eerstelijns verloskundige zorg. Het EPD van de eerstelijns verloskundigen is gekoppeld aan het Obstetriedossier van het ziekenhuis welke bij verwijzing naar de gynaecoloog eenvoudig kan worden gedeeld. HiX Mobile moet ondersteuning gaan bieden bij de inzage van bijvoorbeeld de zwangerschapskaart in de thuissituatie of inzage van het beloop van de zwangerschap voor of tijdens de bevalling zelf. Binnenkort neemt het ziekenhuis ook HiX Mobile voor verpleegkundigen in gebruik, een gebruiksvriendelijke app waarmee verpleegkundigen direct aan de bron kunnen registreren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Mobile Healthcare website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2021