“Digitalisering verhoogt productiviteit en verbetert klantervaring”

Wie filosofeert over eHealth, denkt al gauw aan handige apps die vitale functies meten en patiënten op speelse wijze aanzetten tot gezonder gedrag. Maar er is nog zoveel meer mogelijk, aldus Bert Leegwater en Frank Snellaars van Hewlett Packard Enterprise. “Stel, je bent in het ziekenhuis en de wachttijd is langer dan verwacht.  Hoe fijn is het als je dan een berichtje krijgt: ‘Het spreekuur loopt wat uit. Onze excuses. Hierbij ontvangt u een voucher voor een gratis kop koffie.’?”

Hewlett Packard Enterprise (HPE) heeft zichzelf opnieuw uitgevonden. Sommige bedrijfsonderdelen zijn afgesplitst, nieuwe zijn aangekocht. Het bedrijf focust zich op cloud, mobility, IoT en de bijbehorende dienstverlening. Bert Leegwater (verantwoordelijk voor Aruba Nederland) en zijn collega Frank Snellaars (vanuit HPE Aruba commercieel verantwoordelijk voor de Nederlandse ziekenhuismarkt) begeleiden klanten bij hun transformatie naar het digitale tijdperk. Leegwater: “Vroeger kochten klanten  hardware en applicaties. En als die weer aan vervanging toe waren, werd alles vervangen. Nu automatiseren we processen via de cloud. Wie een credit card, een breedbandverbinding en een laptop of tablet heeft, kan binnen een uur in business zijn. Dat is de nieuwe wereld.”

Hulpmiddelen zoeken
“Transformatie speelt eigenlijk momenteel overal, aldus Leegwater. Organisaties zijn ofwel al getransformeerd, zitten midden in een digitale transformatie of ze staan aan de vooravond van transformatie. Wij helpen organisaties bij die transformatie, ook ziekenhuizen.” Snellaars legt uit: “Verplegend personeel is gemiddeld een significant deel van de werktijd op zoek naar assets: mobiele hulpmiddelen zoals rolstoelen, bloedpompen enzovoorts. Ziekenhuizen weten van 35% van hun spullen niet waar ze staan.”

Mensen kwijt
Dit probleem doet zich niet alleen voor met apparatuur. Ook van patiënten is soms onduidelijk waar ze zich bevinden, bijvoorbeeld bewoners van een zorginstelling die een hersenaandoening hebben. Leegwater: “Ik sprak er laatst over met de directeur van zo’n instelling. Ze hadden dit probleem ‘opgelost’ door voor elk van de dertig units op het terrein een fiets te kopen. Is een patiënt zoek, dan klimt een begeleider op de fiets en speurt het terrein af, op zoek naar die patiënt. En het kan zoveel efficiënter en goedkoper! Wij hangen buiten wifi acces points op en voorzien patiënten van aan tag. Dan is altijd duidelijk waar ze zich bevinden.”

Moeizame integratie
Door de opkomst van het internet of things is tegenwoordig alles met elkaar verbonden. Het is een trend die niet te stoppen is, maar ziekenhuizen hebben het er moeilijk mee. “Dat is historisch zo gegroeid”, aldus Snellaars. “Vroeger was er een duidelijke splitsing tussen IT en medische technologie, maar die disciplines zijn met elkaar vergroeid door de opkomst van het internet of things. Veel medische apparaten hebben tegenwoordig een netwerkaansluiting, voor updates of om informatie te versturen of te ontvangen. Dat is het terrein van de IT-manager en die is van nature voorzichtig, want hij wil geen virussen en ook niet dat de medische informatie van patiënten op straat komt te liggen. Gevolg is dat die integratie tamelijk moeizaam verloopt. En dat is jammer, want cloud en mobility kunnen echt waarde toevoegen aan de zorg.”

Leegwater: “Toch is dat de toekomst. Die connecties zijn nodig. Daar komt bij dat jongere mensen als het ware vergroeid zijn met hun mobiele telefoon. Ze verwachten dat ze er alles op kunnen doen. Dat geldt zowel voor personeel als voor medewerkers. Ze eisen slimme toepassingen. Ik zelf trouwens ook.” Hij geeft een voorbeeld uit eigen ervaring. “Ik ben onder behandeling van een orthopeed. Of ik nou ’s ochtends of ’s middags een afspraak heb: ik moet 35 minuten wachten. Altijd! Kennelijk lukt het ze niet dat op te lossen. Terwijl er ook oplossingen zijn om de overlast op een elegante manier te beperken. Bijvoorbeeld zo: bij binnenkomst in het ziekenhuis registreert het context aware netwerk dat ik binnen ben, en de beacon technology ziet waar ik precies ben. Ik krijg een begroeting op mijn telefoon, lees dat orthopeed achterloopt op schema en ontvang op mijn telefoon een voucher voor een gratis kop koffie. Ik moet een röntgenfoto laten maken, maar dat is in een nieuw aangebouwde vleugel waar ik de weg niet weet. Geen probleem: de telefoon leidt me naar de plek waar ik zijn moet. Zo wordt mijn ergernis omgezet in blijdschap. Mijn verwachtingen worden overtroffen!”

Hogere productiviteit, lagere kosten
Snellaars: “De zorg kampt met een tekort aan personeel en dat tekort neemt door de vergrijzing alleen maar toe. Alsmaar meer mensen aannemen gaat niet. Technologie biedt hier een antwoord op. Met slimme technologie, asset tracking, voorkom je dat verplegend personeel een uur per dag kwijt is met zoeken naar apparatuur. Zo verhoog je hun productiviteit. Daar komt nog wat bij. Als ziekenhuizen spullen kwijt zijn die ze niet kunnen missen, schaffen ze het weer aan. Een ziekenhuis dat via asset tracking zicht heeft op zijn apparatuur, bespaart al gauw een ton per jaar. Bovendien heeft het ziekenhuis dan zicht op de staat van onderhoud. Wel zo handig. Daarnaast verhoogt ICT de tevredenheid van patiënten. Kortom: laat die koudwatervrees varen en maak de digitale transformatie.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Mobile Healthcare website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2020