De patiënt wordt steeds mobieler

Martijn Bakkers, commercieel directeur van Meddex, informeert ons over zijn ervaring met mobiele healthcare apps en hoe de toekomst van Mobile eHealth eruit ziet.

Bekijk de video

[youtube width=”835″ height=”457″ video_id=”MlrAJSwyjl0″ style=”no-style” position=”middle”]

Transcript van het interview

Op welke manier is Meddex actief op Mobile Health?

Meddex is al zes jaar actief in het uitwisselen van medische data en het beschikbaar maken van medische data. Enerzijds aan de patiënt of aan de apotheek/huisarts of een behandelde specialist. Wij hebben nu ook aan onze web technologieën twee mobile apps toegevoegd, zodat of de patiënt toegang krijgt tot zijn basis persoonlijk gezondheidsdossier of een arts toegang krijgt tot het integraal dossier van een patiënt die die behandelt onafhankelijk bij welke zorgaanbieder die data geregistreerd staat.

Waarom heeft u deze toepassing erbij gemaakt?

Wij merkten dat de patiënt natuurlijk steeds mobieler wordt. Ik heb dat net ook in een lezing uitgelegd. Er zijn vandaag de dag 97.000 mobiele Healthcare apps. Er ontstaat dus een redelijke tsunami aan apps naar die patiënt toe, maar wat de eHealth Monitor van dit jaar ook uitwijst, is dat uiteindelijk de patiënt gewoon inzage wil in zijn dossier om daarmee iets te kunnen doen. De inzage in het dossier is iets wat wij dichter naar de patiënt willen brengen. Dus ook op zijn mobiele telefoon. Ook voor die specialist aan de andere kant daar voorzien wij dat hij steeds mobieler wordt. Chirurgen worden steeds meer chirurg in verschillende OK’s, op verschillende ziekenhuislocaties en die willen dan nog steeds hun medische data veilig en volledig bij de hand hebben en daarvoor maken we dus ook een mobiele app op een iPad of op een mobiele telefoon.

Hoe ziet u de toekomst van Mobile eHealth?

Het uitwisselen van de medische data gaat steeds meer toenemen. Wij als Meddex zien ook dat het uitwisselen het belangrijkste stuk is en dat betekent dus niet dat die data alleen maar in onze eigen apps beschikbaar hoeft te zijn. Als een patiënt zegt: “Ik heb nu een specifieke diabetes app, omdat ik diabetespatiënt ben”, dan vinden we dat wij de verantwoordelijkheid hebben om die patiënt daarin te faciliteren. De patiënt kan dan zeggen: “Ik maak mijn medische data beschikbaar in mijn eigen diabetes app, om zo te zorgen dat die data echt altijd en overal beschikbaar is, als het maar veilig en volledig gebeurt.”

Maar die veiligheid blijft een issue?

Het wordt nu wel vaak als een issue gezien en het is inderdaad ook niet met twee kliks en drie procedures op te lossen, máár uiteindelijk is het wel op te lossen. Het is zeker geen reden om geen gebruik te maken van de apps en het zal voor ons altijd een aandachtspunt blijven.

Wat zou uw advies zijn naar mede-congresleden die in de zorg werken en die met Mobile eHealth aan de gang willen of er verder mee willen?

Het belangrijkste advies daarin is eigenlijk dat innoveren niet het doel is, maar verbeteren. De opschaling werd vanochtend in de plenaire sessies ook wel aangehaald. Ik denk dat het gewoon erg belangrijk is dat we gaan gebruiken wat er al is. Het hoeft niet persé als doel te hebben om weer iets nieuws uit te vinden. Ik vind die robot van vanochtend een geweldige mooie uitvinding. Laten we alles wat er al is hergebruiken en opschalen in plaats van dat we als doel stellen om weer iets nieuws aan gadgets te ontwikkelen.

69073-banner-1920x500v2

Mobile Healthcare congres

Mobile Healthcare is hét ontmoetingspunt voor meer dan 650 spelers uit de mhealth value chain. Het Mobile Healthcare event biedt u een overzicht van best-practices van eHealth implementaties, visies en strategieën en het brengt de belangrijkste spelers uit de mHealth value chain bij elkaar. Mis het niet!

Inschrijven
Dit bericht is gepost in Blog. Bookmark de link.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Mobile Healthcare website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2020