Zorgtoekomst is al begonnen in Doetinchem

Zorgtoekomst is al begonnen in Doetinchem

Het Slingeland Ziekenhuis in Doetinchem ontpopt zich als pionier met het leveren van toekomstige zorg. Het ziekenhuis ligt middenin de Achterhoek, waar mede door de enorme vergrijzing een totaal andere manier van zorg verlenen wordt vereist. Die urgentie ontstaat in de meeste regio’s pas over enkele jaren. “Bij ons is de toekomst van de zorg al begonnen”, zegt Directeur Patiëntenzorg Erwin Bomers.

Meneer Jullens (83) uit het Overijsselse Zelhem lijdt aan hartfalen en is COPD-patiënt. Thuis rinkelt zijn iPad: een medewerkster van het Medisch Service Centrum belt. Via beeldbellen hebben ze live contact. “Ik zie hier dat uw bloeddruk te hoog is meneer Jullens. Mag de verpleegkundige uit het ziekenhuis even meekijken?” Eerder die ochtend heeft de Zelhemmer via intelligente meetapparatuur diverse meetresultaten doorgestuurd. “Prima hoor”, antwoordt meneer Jullens. Kort daarna ontvangt hij medische adviezen van de ingeschakelde verpleegkundige. Toekomstmuziek? Het is realiteit in de Achterhoek.

Stoer plan

“Moderne technologieën als beeldbellen en slimme thuismetingen helpen ons om patiënten thuis te helpen. Hier gaan we nog veel meer naartoe”, zegt Erwin Bomers. Hij vertelt dat het gloednieuwe gebouw dat Slingeland Ziekenhuis in 2022 betrekt volledig wordt afgestemd op moderne zorg. “We hadden eerst het stoere plan om géén ziekenhuis meer te bouwen omdat een ziekenhuis bij de zorg van de vorige eeuw hoort. Dat is iets gechargeerd, want voor specialistische zorg blijven ziekenhuizen bestaan, maar in de nieuwbouw mikken we op 60 bedden minder dan nu. We zijn al begonnen door het aantal bedden elk jaar met 10 te reduceren. Dat vraagt een hele andere benadering van zorg.”

Zorgpiramide

Bomers legt uit dat we toe moeten naar een zorglandschap dat is ingericht als piramide. Een zorgpiramide. De traditionele eerste en tweede lijn, de huidige basis van de zorg, verdwijnen. Cure, care en welzijn (community) worden met behulp van eHealth-technologie met elkaar verbonden. Zij smelten samen. Moderne ‘thuiszorg’ gaat de basis vormen van de zorgpiramide. Dat is thuiszorg met behulp van technologieën als beeldbellen, thuismeetapparatuur, telemonitoring, een online medicijnservice of ‘valsensoren’. Zo’n valsensor geeft een signaal als iemand thuis dreigt te gaan vallen, waarna de medewerker van het Medisch Service Centrum de patiënt direct thuis opbelt. Dag en nacht.

“Gaat er iets niet goed? Dan wordt een zorgprofessional in het ziekenhuis erbij gehaald, een trede hoger in de piramide”, legt Bomers uit. “Het Medisch Service Team schakelt bijvoorbeeld onze verpleegkundig specialist in als een COPD-patiënt ondanks eerdere interventies vanuit het callcenter toch nog benauwd blijft. Pas als de patiënt echt hulp nodig heeft van een medisch specialist, gaat hij nóg een piramidetrede omhoog. Aan de bovenkant van de zorgpiramide staat het nu nog de huisarts en/of de medisch specialist. Wellicht wordt hij of zij in de toekomst ondersteund door een database, zoals dr. Watson van IBM, die op basis van grote hoeveelheden data beslissingen kan faciliteren.”

Geen focus op ziekte

Bomers: “De zorgpiramide maakt afstand relatief. Veel diagnostiek kan thuis, specialistische zorg op is verder weg in het ziekenhuis beschikbaar. De focus verschuift van ziekte en behandeling naar gezondheid en van gedrag naar leefstijl en preventie. Dat is nodig, want door de sterk vergrijzende samenleving en stijgende zorgkosten moeten we met minder zorgprofessionals meer patiënten bedienen. Voornamelijk oudere, chronische patiënten. Dit merken wij al sterk. Onze opgenomen patiënt is gemiddeld 70 jaar. Wij richten onze zorg er nu zoveel mogelijk op in om patiënten in een zo laat mogelijk stadium op te nemen, zo goed mogelijk op te knappen en zo snel mogelijk weer naar huis te sturen voor de nazorg. We verwachten bijvoorbeeld op korte termijn patiënten sneller te kunnen ontslaan om ze daarna thuis te monitoren.”

Eenzaamheid bestrijden

Het Slingeland Ziekenhuis heeft samen met vrijwel alle relevante partijen in de Achterhoek een plan ondertekend om de zorg in de regio in te richten volgens de zorgpiramide. “Dit heeft bijvoorbeeld al geleid tot Platform Achterhoek Connect”, licht Erwin Bomers toe. “Eenzaamheid is een belangrijke achterliggende oorzaak van het ontbreken van welzijn. Het platform verbindt mensen met elkaar. Ze komen weer uit bed, kleden zich weer aan, maken zich weer op. Het stimuleert ‘noaberschap’ in positieve zin. Het doel: mensen gaan minder vaak naar de huisarts. Een goed voorbeeld van preventie dat we de komende jaren veel verder gaan uitbouwen.”

Het werkt!

Erwin Bomers benadrukt dat Achterhoekse plan al succesvol van de grond komt. “We bewijzen dat deze andere zorgbenadering werkt. Het project dat hierboven is uitgelicht met meneer Jullens, heeft bijvoorbeeld geleid tot 26 procent minder SEH-bezoeken en 27 procent minder ligdagen. Dat is het begin, de grootste veranderingen komen nog. Het hele financieringsmodel moet worden aangepast. Nu verdien je geld als iemand ziek is, terwijl gezondheid de verdienprikkel zou moet worden. Het verleggen van deze focus zal grote impact hebben op de infrastructuur van de zorg. Daarover zijn we in vergevorderde gesprekken met zorgverzekeraars. En met de overheid over de benodigde veranderingen in de wet- en regelgeving. In 2022, in ons nieuwe gebouw, is de zorg van de toekomst hier in volle gang. Dat is onontkoombaar.”

Erwin Bomers spreekt op Mobile Healthcare tijdens het inspiratie-ontbijt van ChipSoft op donderdag 6 oktober. Interesse om het ontbijt bij te wonen? Stuur een e-mail naar: evenementen@chipsoft.nl.


banner mobile healthcare blog

Mobile Healthcare

Mobile Healthcare is hét ontmoetingspunt voor meer dan 650 spelers uit de mhealth value chain. Mis het niet! Benieuwd naar het volledige programma?

Bekijk het volledige programma

Leave a reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Mobile Healthcare, Data Driven Healthcare, OuderenzorgTECH website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2020