Ook als digibeet snap je Anne en snapt Anne jou

digitalisering zorg

Tijdens het Mobile Healthcare congres in Media Plaza Utrecht kwam ik een aantal oude bekenden tegen: Anne en de Giraff. Beide geen mensen van vlees en bloed, maar software met menselijke trekjes. Technologie bedoeld voor ouderen, zodat ze langer veilig en comfortabel thuis kunnen blijven wonen. Technologie ook voor hun (klein) kinderen, zodat zij met een gerust(er) hart (o)pa of (o)ma kunnen achterlaten.

Anne zag ik een aantal jaren geleden op een congres in Nijmegen: ze had een blikkerige stem, en kon eigenlijk niet zoveel, vond ik. Gelukkig is Anne, binnen het AAL-programma, in de afgelopen jaren verder ontwikkeld, getest, en goed genoeg bevonden om de markt op te gaan.  Anne is nu volwassen, een persoonlijke assistent die fungeert als geheugensteuntje, voorlezer, telefoniste en gezelschapsdame. Anne is hoogwaardige technologie die met je stem geactiveerd kan worden. Klik hier om te horen hoe ze dat doet.

Gebruiksvriendelijke technologie
Langzaam maar zeker lijkt het moment te ontstaan waarop de meerwaarde van technologie echt aantoonbaar is. Althans: die indruk had ik tijdens diverse presentaties bij Ouderenzorg Tech, naast Mobile Healthcare en Data Driven Healthcare, de derde poot van het congres. En voor mij het meest interessant.

Er lijkt eindelijk een rem te staan op de ontwikkeling van alsmaar nieuwe devices . Technologie die misschien technisch wel enorm slim is, maar waar verder niemand op zit te wachten. En dan is het hoopgevend om te zien dat doorontwikkeling van bepaalde technologie ergens toe leidt. Namelijk tot gebruiksvriendelijke technologie, die echt werkt, ook voor digibeten en die aansluit bij behoeftes van de eindgebruiker, de oudere en zijn/haar (klein)kinderen.

En dan is het grappig om te merken dat deze nieuwe technologie plotseling ook tot discussie leidt. Het lijkt een beetje afgelopen met het louter ‘poppetje kijken’ , en daarna doorgaan met de waan van de dag. Nee, een nieuw apparaat heeft dan plotseling voor- en tegenstanders. Net zoals Zwarte Piet.

Dat geldt bijvoorbeeld voor de sociale robot uit het enkele jaren oude programma VictoriaHome, ook een AAL-product. Deze robot heb ik ook een aantal jaren geleden leren kennen. Hij stelt familie in staat om op afstand mee te kijken en luisteren met het doen en laten van vader of moeder. “Het is een beetje een lelijkerd,”, wordt erbij verteld, “maar wat hij doet, doet hij goed”. Het apparaat – lang, met diverse onderdelen, rijdend, lijkend op een ‘Giraff’- is in eerste instantie bedoeld voor mantelzorgers. Zij kunnen op afstand de boel in de gaten houden. “Ik zou er benauwd van worden”, was een reactie. “En altijd ongerust zijn”. Voor één van de aanwezige tabletcoaches van ouderenorganisatie KBO (tegenwoordig KBO/PCOB) was het juist een geruststelling om van een afstand te kunnen meekijken en – luisteren. En de oudere zelf? Voelt die zich niet aangetast in zijn privacy door zo’n apparaat dat ieder moment aandacht vraagt? Of is het juist een veilig gevoel?

Niet het apparaat staat meer ter discussie, maar het gebruik en de toepassing. En dat is goed, want dat betekent dat de basis klopt, maar het gebruik ook een kwestie van smaak is. En dan is het fijn dat er wat te kiezen valt. Zoals bijvoorbeeld tussen Anne en de Giraff.

Tijd voor verdienmodel
Na de pilotfase is het nu tijd om deze producten voor te stellen aan diegenen die er hun voordeel mee kunnen doen. Zorginstellingen, en ook zorgverzekeraars, gemeentes en woningbouwcorporaties. Voor hen is het de uitdaging deze nieuwe technologie in te passen binnen hun doelstellingen. Doelstellingen die te maken hebben met het bevorderen van positieve gezondheid, en eigen regie. Want digitaal contact maakt minder eenzaam. De zo belangrijke eigen regie en autonomie krijgt een boost met een persoonlijke assistente zoals Anne. Overbelaste mantelzorgers krijgen meer rust met de Giraff. En dan blijven de uitgespaarde uren van zorgmedewerkers nog even buiten beschouwing.

De zesde editie van het Mobile Health Congres was een hoopvolle editie voor mij. Technologie voor ouderen lijkt eindelijk door te zetten, en klaar te zijn voor consumentengebruik. De bomen zijn weer zichtbaar in het bos.

Deze blog is geschreven door José van Berkum (www.vbcom.nl). Zij is gespecialiseerd in ouderen, zorg & technologie.

[alert_box title=”Mobile Healthcare 2018″ button_text=”Houd me op de hoogte” button_link=”http://www.mobilehealthcare.nl/houd-me-op-de-hoogte/” icon=”e608″]Volgend jaar wordt Mobile Healthcare georganiseerd op  8 november 2018! Wilt u Mobile Healthcare 2018 niet missen en als eerste op de hoogte zijn van programma updates? Laat dan uw gegevens achter!
[/alert_box]

Een reactie op “Ook als digibeet snap je Anne en snapt Anne jou

  1. Ad van Berlo zegt:

    Dank je José voor je blog over die sessie met Anne en de Giraff. Ja, er is inmiddels heel veel aanbod aan technologie. Dat betekent dat er daarmee ook steeds meer te kiezen valt. En dat is nodig ook, want iedereen heeft zo zijn persoonlijke wensen en voorkeuren, maar soms ook heel specifieke hulp nodig. Daarom denk ik dat er voor veel van deze oplossingen geen massamarkt zal zijn, maar dienen die voor bepaalde niches. Dat maakt het qua marketing niet makkelijk: hoe bereik je precies die ouderen, voor wie jouw oplossing als een maatpak past, maar die ook nog mee kan veranderen als het nodig is.
    Verder is het belangrijk om een “business case” te zoeken, maar soms moet je ook gewoon zelf durven/willen investeren. Anne is gewoon heel leuk om te hebben, ook als je niet oud bent of bepaalde ondersteuning nodig hebt. En de Giraff maakt een veelvuldig bezoekje of praatje mogelijk, daar hoeft toch ook niet altijd een business case onder te hangen?
    Ad van Berlo

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Mobile Healthcare website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024