“Om tot een app te komen in de gezondheidszorg, dat is nogal wat”

“Om tot een app te komen in de gezondheidszorg, dat is nogal wat”

Dit was één van de meningen van de professoren op het Mobile Healthcare congres 2017 in Utrecht. Tijdens dit congres gingen de Nederlandse in eHealth gespecialiseerde hoogleraren in debat met dagvoorzitter Tom van ‘t Hek. In dit debat ging het onder andere over de volgende stellingen: “Neemt de gezondheidsverwachting toe ondanks of dankzij de digitalisering?”, “Heel Holland appt, niemand wordt er wijzer van” of “Innovatie genoeg, opschaling homaar”. Er ontstonden uitgebreide discussies over deze stellingen. De aanwezige hoogleraren waren Marlies Schijven, Heleen Riper, Lisette van Gemert-Pijnen en Leonard Witkamp.

De meeste discussie ontstond over het onderwerp dat er veel apps voor de zorg in Nederland beschikbaar zijn, maar dat niemand momenteel wijzer wordt uit deze vele apps. De professoren waren het allemaal eens met deze stelling. Zij gaven met name aan dat apps nog niet geschikt zijn voor de patiënt. De apps verdwijnen namelijk net zo snel als dat ze komen. Professor Witkamp gaf aan dat apps de patiënt momenteel alleen inzicht geven in hun eigen data, maar dat de patiënt niks aan deze data heeft. Apps moeten juist informatie geven aan de patiënt en aangeven wat de data betekent. Tom van het Hek reageerde hierop of er dan misschien een kwaliteitskeurmerk moet komen of een oplossing moet komen om de kwaliteit te waarborgen.

Professor van Gemert reageerde hierop dat dit keurmerk al bestaat, maar dat er juist meer onderzoek moet komen naar de effectiviteit van een app. Daarnaast moet er gekeken worden om deze app te integreren in het dagelijks leven van de patiënt en niet alleen maar ontwikkelt moet worden vanuit de spreekkamer. De patiënt wordt namelijk niet betrokken in dit ontwikkelproces.

De reacties vanuit het publiek waren hier nogal wisselend op. Een deel van het publiek vond dat er juist ook nuttige apps bestaan. Echter wordt er tegenwoordig vanuit de zorg bepaald wat er belangrijk voor de patiënt is. Er moet juist vanuit de patiënt zelf gekeken worden wat er voor hem belangrijk is. De professoren waren het deels met de reacties uit het publiek eens, maar gaven wel aan dat er apps moeten bestaan die uit onderzoek effectief en medisch verantwoord blijken te werken. Dit ook ter bescherming van de veiligheid van de patiënt.

Aan het eind van het debat bleek dat iedereen het met elkaar eens was dat er momenteel heel veel apps bestaan, maar dat apps wel een grote en belangrijke rol spelen in de gezondheidszorg. Er is dus nog veel te verbeteren in het aanbod en kwaliteit van apps.

Stan Ruessink – Student

Mobile Healthcare 2018

Volgend jaar wordt Mobile Healthcare georganiseerd op  8 november 2018! Wilt u Mobile Healthcare 2018 niet missen en als eerste op de hoogte zijn van programma updates? Laat dan uw gegevens achter!

 

Related Posts

Leave a reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Mobile Healthcare, Data Driven Healthcare, OuderenzorgTECH website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2020