De menselijke maat in de zorg is een aspect dat nooit verloren mag gaan.

De menselijke maat in de zorg is een aspect dat nooit verloren mag gaan.

23 november 2017, de dag van het Mobile Healthcare Congres in Utrecht. Al ruim twee dagen ben ik aan het bedenken wat voor kleding past bij deze gelegenheid. Uiteindelijk ga ik voor een nette broek en colbertje om een professionele indruk achter te laten.

Futurologist Magnus Lindkvist opent het congres met een levendige en interessante presentatie over het verleden, het heden en de toekomst van technologie in de gezondheidszorg. Tijdens het speeddaten ontdek ik de mogelijkheden voor een toekomstige baan. Het zijn echter de break-out sessies  met betrekking tot de technologie in de ouderenzorg die mijn aandacht trekken. Met in het bijzonder de sessie over het nieuwe zorgen: ‘Hoe betrek je cliënten, professionals en het thuisfront bij de dagelijkse zorg’.

ConnectedCare heeft in samenwerking met Zorggroep Noordwest Veluwe (ZNWV) HalloZorg ontwikkelt. HalloZorg is een applicatie voor de tablet ter ondersteuning van ouderen bij het langer zelfstandig veilig thuis blijven wonen. Zorg doe je niet alleen, de visie van HalloZorg is pakkend en doet mij denken aan de tijd dat mijn oma nog in Zwolle woonde, wat zo’n 85 kilometer bij ons vandaan is. In die tijd was technologie in de ouderenzorg nog geen hot topic en kwam het langer zelfstandig thuis laten wonen van ouderen pas net in opmars. Als wij in die tijd beschikking hadden over HalloZorg had dat een groot verschil kunnen maken. HalloZorg is erop gericht om de communicatielijnen tussen de familie, de thuiszorg en de oudere kort te houden. De vier hoofdthema’s hebben betrekking op communicatie (de sociale kaart), afstemmen van de zorgbehoefte, zien hoe het gaat met de oudere en on-demand diensten.

HalloZorg vervult deze thema’s door een tijdlijn, foto’s, berichten, logboek en afspraken beschikbaar te stellen via de applicatie. De succesvolle implementatie in ZNWV is te danken aan het creëren van betrokkenheid/eigenaarschap, het aan de hand nemen van gebruikers en het blijven leren en verbeteren. Problemen waar men tegenaan loopt zijn de digitale vaardigheden van verpleegkundige. U denkt misschien dat de digitale vaardigheden van de ouderen het grootste probleem vormen, maar niets is minder waar. Technologie heeft ook in deze generatie zijn intrede gedaan.

Welke digitale vaardigheden ontbreken bij de verpleegkundige om optimaal gebruik te kunnen maken van technologie? Dit is de grote vraag, maar naar mijn mening zijn het niet zo zeer de digitale vaardigheden, maar is het noodzakelijk om naar het grotere plaatje te kijken: de organisatie. De organisatie dient één standpunt in te nemen om het gebruik van technologie tot een succes te maken. Het komt erop neer dat besloten moet worden om de hele werkwijze om te gooien of het houden bij het gebruik van één toepassing, in dit geval HalloZorg. Organisaties moeten investeren in de medewerkers, zodat medewerkers zich bewust worden van de positieve ondersteuning die technologie te bieden heeft in de ouderenzorg. Zodra alle hoofden één kant op wijzen is het mogelijk om de positieve aspecten die technologie in de ouderenzorg te bieden heeft te zien. Pas dan zijn wij in staat om in de toekomst op de juiste manier betrokken te zijn bij de zorg voor onze ouderen. Daarbij moet één ding altijd voorop staan: de menselijke maat in de zorg is een aspect dat nooit verloren mag gaan.

Rosalie Tuinhout – Student

Mobile Healthcare 2018

Volgend jaar wordt Mobile Healthcare georganiseerd op  8 november 2018! Wilt u Mobile Healthcare 2018 niet missen en als eerste op de hoogte zijn van programma updates? Laat dan uw gegevens achter!

Related Posts

Leave a reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Mobile Healthcare Congres & iZone website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2019