De zorgconsument gaat steeds meer meten

In aanloop naar het Mobile Healthcare congres interviewden wij Marc Sterenberg, commercieel directeur van NEXUS Nederland. Marc vertelt ons meer over de zorgconsument die meer zelf gaat meten en opschaling van zorg. Daarnaast geeft hij zijn visie op de toekomst van de gezondheidszorg en legt uit waarom je het Mobile Healthcare event niet mag missen.

Bekijk het interview

Transcript van het interview

Ik denk, dat de belangrijkste ontwikkeling die we zien in mobile healthcare, is dat de zorgconsument steeds meer gaat meten. We hebben ontzettend veel applicaties, devices, kleine, stukken techniek, die je bij je draagt, die je stappen tellen, maar die ook je hartslag kunnen meten. Op die manier is de patiënt steeds meer een actieve participant in dat hele zorgproces, niet alleen wanneer hij ziek wordt, maar ook bij het sporten om gezond te blijven. Op die manier zien we, dat er een enorme toename is van toepassingen in de zorg.

Opschalen mobile health

Wat nodig is om verder op te schalen – technisch denk ik, dat we klaar zijn, althans niet alleen wij, maar dat de markt klaar is om dat het gebied van connectiviteit. Er zijn snelle verbindingen mogelijk; 4G hebben we inmiddels breed uitgerold, binnenkort komt 5G. Ik denk dat de eerste toepassingen in 2017 zullen komen. De beloftes zijn groot. Het zal honderd keer sneller zijn dan het traditionele mobiele verkeer en dat betekent ook, dat je nieuwe toepassingen kunt gaan uitrollen. Nou, daar zit natuurlijk de kern: het gaat om die toepassing, het gaat om zinvolle toepassingen voor zowel cliënten, patiënten, zorgconsumenten als degenen die zorg moeten verlenen. Hoe breng je nou goede functionaliteit naar de doelgroep en hoe verbind je die twee doelgroepen aan elkaar?

Toekomst mobile healthcare

toekomst-mobile-healthcareDe toekomstvisie op healthcare is dat in feite, als je nou kijkt naar wat wij ontwikkelen: we hebben eigenlijk vier belangrijke speerpunten bij de ontwikkeling van ons product. De eerste is, dat we de zorgverlener direct in het proces willen brengen, het moet procesgestuurd zijn. Het tweede is, dat we eigenlijk alleen die informatie willen tonen die relevant is op dat moment. Dus zorg nou dat je snapt wat er op dat moment nodig is en dat je de juiste informatie aanbiedt. Die informatie – en dat is de derde stap in de strategie – moet ook integreerbaar zijn met applicaties van buiten, van buiten de wereld, derde partijen. En het laatste – en dat is misschien toch in dit kader één van de belangrijkste – is dat we alle functionaliteit ook mobiel willen kunnen aanleveren. Er is dus straks geen onderscheid meer tussen mobiele toepassingen of een traditioneel EPD. Wij zeggen: alle functionaliteit moet, of het nou, zeg maar, lokaal, of mobiel, alle functionaliteit moet op dezelfde manier beschikbaar zijn.

Mobile Healthcare event

Het Mobile Healthcare Event is in Nederland één van de belangrijkste event op dit gebied. Op dit event zie je eigenlijk, wat de laatste stand van de techniek is. De aanbieders geven aan, welke applicaties ze hebben, ze vertellen over hun oplossingen. Ik denk ook, dat dat belangrijk is, als we het willen hebben over de verdere opschaling van deze technologie, want het gaat vaak om onbekend is onbemind. Hier zie je, wat er kan en dit is een belangrijke stimulans voor het verder uitrollen van mobiele toepassingen in de zorg.

banner mobile healthcare blog

Mobile Healthcare

Mobile Healthcare is hét ontmoetingspunt voor meer dan 650 spelers uit de mhealth value chain. Op het congres vertelt NEXUS meer over hun nieuwste DOEN-app. Mis het niet!

Aanmelden
Dit bericht is gepost in Blog. Bookmark de link.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Mobile Healthcare website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2024