“De verwachtingen van technologie zijn te hoog gespannen”

“De verwachtingen van technologie zijn te hoog gespannen”

‘Technologie is dé oplossing voor menselijk falen in de zorg. Systemen en robots zorgen op termijn voor betrouwbare diagnoses, succesvolle interventies en zorg van uitmuntende kwaliteit.’ Nogal wat mensen propageren in dergelijke bewoordingen de rol van technologie in de gezondheidszorg. Hun vertrouwen in technologie is bijzonder groot. Marcel Levi (CEO UCLH) daarentegen is terughoudend – om niet te zeggen lichtelijk sceptisch. ‘Er is nog maar weinig bewijs voor.

Welke technologische innovaties in de zorg dicht u de beste kansen toe?

“Ik denk dat technologie die gezondheidszorg efficiënter en minder afhankelijk van mensen maakt de meeste kans heeft op succes. Dat technologie de kans op menselijk falen nog sterk verkleint acht ik tamelijk onwaarschijnlijk. We hebben al veel van die systemen en toch zien we nog altijd dat de meeste fouten door mensen worden gemaakt. Als een computersysteem een eerste beoordeling van röntgenfoto’s doet, kan dat een flinke tijdsbesparing opleveren. Ziet het systeem geen abnormale zaken, dan zou de radioloog er verder niet meer naar hoeven te kijken en kan hij zich richten op de foto’s die echt door hem moeten worden geïnterpreteerd. Maar dat brengt de foutscore niet naar beneden. Sterker nog,: ook een computer kan fouten maken en dingen over het hoofd zien of verkeerd interpreteren. Net zoals een zelfrijdende auto.”

Welke rol speelt eHealth/Mobile Health al in uw zorginstelling UCLH?

“Geen andere rol eigenlijk dan elders. We zijn bezig met een nieuwe versie van ons electronic health record system (EPD), waarbij we het hele medisch proces via een geïntegreerd computersysteem proberen te begeleiden, van diagnostiek tot behandeling en de afgeleide administratieve processen.”

Wat zijn de grootste uitdagingen op het gebied van innovatie/eHealth?

“Dat klinkt misschien een beetje vreemd, maar wat mij betreft: verwachtingenmanagement. Ik lees geregeld dat eHealth ons gaat helpen beslissingen te nemen. Daar geloof ik niet zo in. Er is ook nog geen bewijs voor. Wel zie ik dat technologie ons helpt bij de interpretatie van röntgenonderzoeken, laboratoriumonderzoeken en grote hoeveelheden gegevens. De mensen die denken dat computersystemen diagnoses gaan stellen en beslissingen gaan nemen, zullen volgens mij de komende jaren teleurgesteld zijn.”

Wat kunnen wij leren van de Engelsen en andersom?

“Wat me frustreerde in Nederland is dat de informatie-uitwisseling tussen de diverse silo’s zo moeizaam ging. Systemen van ziekenhuiszorg, huisartsenzorg en verpleegzorg met elkaar laten communiceren, dat lukte maar niet. Engeland is in dat opzicht duidelijk verder. Maar in andere opzichten is Nederland weer verder. Zo is de kwaliteit van de individuele systemen in Nederland hoger. In Engeland gebeuren nog veel dingen op papier.”

Wat betekent de opkomst van eHealth voor de besturing van uw zorgorganisatie?

“Die krijgt een steeds belangrijkere plaats in de beslissingen die we nemen. IT is net zo belangrijk als stromend water en elektriciteit; we kunnen niet zonder. Dat betekent dat er steeds meer aandacht is voor continuïteit van de systemen en voor beveiliging. Niet alleen van de patiëntgegevens, maar ook tegen hacks. Het wannacry-virus dat vorig jaar in omloop was, legde alleen al in Londen een tiental ziekenhuizen volledig plat. We willen uiteraard voorkomen dat zoiets bij ons gebeurt.”

U gaf aan in het NRC in 2016 dat het een voordeel is om als arts een ziekenhuis te leiden. Waarom vindt u dat?

“Een ziekenhuis is een heel complexe organisatie met een ingewikkelde structuur, een ingewikkelde manier van werken en een ingewikkelde taal. Zonder zorgachtergrond is het moeilijk een ziekenhuis te leiden. Zelf ben ik hematoloog. Ik werk ook nog één dag in de week als internist, draai ook weekenddiensten en zie patiënten. Dat is te combineren met mijn werk als CEO en zorgt dat ik voeling houd met de praktijk.”

Gaan big data echt helpen de zorg te verbeteren?

“Dat zou kunnen. Maar niet de big data die we op dit moment verzamelen. Die zijn te pluriform, te weinig gedefinieerd. Vaak is het garbage in, garbage out. Er zal nog flink aan de techniek gesleuteld moeten worden voordat het ons echt gaat helpen.”

Zijn er al belangrijke successen op het gebied van data-uitwisseling binnen UCLH?

“Onze intensive care is al vrij ver. Die afdeling verzamelt heel veel data van heel veel patiënten in het ziekenhuis. Er is nu een model ontwikkeld dat eerder kan voorspellen dat het bij een patiënt mis dreigt te gaan, waardoor we eerder kunnen interveniëren. Dat is overigens wel iets wat echt vanuit de dataverzameling tot stand is gebracht.”

Voormalig AMC-bestuursvoorzitter Marcel Levi is CEO van het gerenommeerde University College London Hospitals (UCLH), een cluster van vijf academische ziekenhuizen in Londen, behorend tot de Europese top drie. UCLH behandelt jaarlijks ongeveer twee miljoen patiënten. Levi is keynote speaker op het Mobile Healthcare Congres.

Mobile Healthcare 2018

Mobile Healthcare vindt dit jaar plaats op
8 november 2018! Het ontmoetingspunt voor 1000+ zorgprofessionals en 95 (inter)nationale topsprekers. Nu al 400 aanmeldingen, in 2017 uitverkocht. Voorkom teleurstellingen en meld u direct gratis aan!

Related Posts

Leave a reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Mobile Healthcare Congres & iZone website is van Euroforum BV. Privacy statement | Cookie statement | Copyright ©2018